CO TO JEST DROPSHIPPING?

 

Dropshipping – model logistyczny wykorzystywany w sprzedaży przez internet polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę. Rola sklepu internetowego w tym modelu logistycznym sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę towaru do klienta[1].

W dropshippingu pomija się zatem magazynowanie towarów u właściciela sklepu internetowego. Oferuje się bezpośrednią wysyłkę towaru z magazynu hurtowni do klienta indywidualnego, dzięki czemu nie ma konieczności wynajmu obszernych powierzchni magazynowych i inwestowania w produkty.

Dropshipping pozwala na rozpoczęcie detalicznej działalności handlowej bez konieczności inwestycji w towar. Dla istniejącego biznesu umożliwia to przede wszystkim zaoszczędzenie przestrzeni magazynowej i brak potrzeby wynajmu wielkiej hali oraz zatrudnienia dodatkowych pracowników, którzy będą zajmowali się pakowaniem i wysyłką towaru.

W modelu dropshipping to właściciel sklepu odpowiada za dopełnienie wszelkich formalności, bowiem towar kupowany jest właśnie od niego, a hurtownia jedynie prowadzi wysyłkę w jego imieniu. W rezultacie klient związany jest umową jedynie ze sklepem internetowym, zaś właściciel sklepu internetowego odpowiada za jego obsługę i ustala warunki współpracy z wybraną hurtownią.




ZASADY DZIAŁANIA DROPSHIPPINGU

 

Cechą charakterystyczną dropshippingu jest fakt, że nie trzeba posiadać fizycznych towarów, żeby je sprzedawać. Po złożeniu zamówienia, e-sklep przekazuje zlecenie dostawcy, a hurtownia wysyła do Klienta bezpośrednio produkt. Dzięki temu czas dostawy znacznie się skraca.

Jako właściciel sklepu internetowego nie musisz czekać na dostarczenie towaru i dopiero potem kierować go odbiorcy.

 

Dzięki takiemu rozwiązaniu eliminowane są koszty wynajęcia powierzchni magazynowej do składowania asortymentu, co przekłada się to na możliwość otworzenia firmy z niskim wkładem finansowym i niewielkie ryzyko wejścia na rynek. Przesyłanie zakupionego towaru bezpośrednio z hurtowni do klienta sprawia, że oszczędza się czas i pieniądze poświęcane na pakowanie produktów i ich wysyłanie. Zadaniem sklepu jest wyłącznie pozyskanie i obsługa Klienta, sprzedaż i obsługa posprzedażowa.

 

Opisując w kilku punktach zasady działania dropshipping’u, można to zrobić w następujący sposób:

 

  1. Klient składa zamówienie w sklepie
  2. Sprzedawca przyjmuje zamówienie od klienta, a hurtownia rezerwuje określoną liczbę produktów
  3. Sprzedawca przyjmuje płatność klienta
  4. Po otrzymaniu płatności, sprzedawca wysyła hurtowni należność za produkt pomniejszoną o wysokość marży
  5. Hurtownia wysyła towar do klienta

ZALETY I WADY DROPSHIPPINGU

 

ZALETY:

  1. Dropshipping pozwala otworzyć e-sklep z niskim wkładem początkowym. Niska bariera wejścia – nie trzeba dużego kapitału, by zacząć sprzedawać.
  2. Brak konieczności posiadania magazynu i własnego systemu logistycznego. Nie trzeba ponosić kosztów związanych z wynajmem własnego magazynu lub korzystaniem z systemu magazynowego.
  3. Brak ponoszenia wydatków związanych z początkowym zakupem asortymentu/ brak ryzyka że zakupione produkty się nie sprzedadzą i będą zalegać. Brak konieczności inwestowania góry pieniędzy w towar, w ciemno.
  4. Zmniejszanie ilości czasu i pracowników potrzebnych do obsługi każdego zamówienia. Teraz pakowanie przesyłki leży po stronie hurtowni dropshippingowej.
  5. Możliwość zaoferowania ogromnej gamy produktów. Oferowanie klientom szerokiego asortymentu, dzięki czemu trafiają do Ciebie klienci, których nie usatysfakcjonowała oferta konkurencyjnych firm.
  6. Wielu dostawców oferuje rabaty na swoje produkty, uzależnione od ilości zamówień czy długości współpracy. Warto zapytać swojego dostawcę czy przewiduje taką opcję.

 

WADY:

  1. Uzależnienie od dostawcy produktu – np. ilość zamówień spływających do Twojego partnera np. w okresie świątecznym może skutkować opóźnieniem wysyłki, na które nie będziesz miał wpływu.
  2. W związku z tym, że towar kupowany jest w hurtowni dopiero wtedy, gdy klient złoży na niego zamówienie, nie można liczyć na najniższe ceny tuż po rozpoczęciu współpracy. Rabaty pojawią się dopiero wtedy, kiedy liczba Twoich zamówień wzrośnie.
  3. Konieczność wysłania zamówienia w dwóch oddzielnych paczkach, w sytuacji jeśli korzystasz z kilku hurtowni dropshippingowych, a produkty wybrane przez klienta pochodzą z różnych magazynów.
  4. Dostarczenie dokumentu zakupu drogą mailową lub pocztą, ponieważ hurtownia nie zajmuje się pakowaniem paragonów do wysyłanych paczek.
  5. Brak firmowych opakowań i taśm z logo sklepu - trudność w zbudowaniu własnej marki.
  6. Duża konkurencja - im mniejsza bariera wejścia, tym większa konkurencja.

 

DLA KOGO JEST DROPSHIPPING

Dropshipping jest idealnym modelem logistycznym dla osób chcących prowadzić sklep internetowy z domu. Redukuje wszelkie obowiązki związane z najmem magazynu, sprowadzaniem do niego towaru oraz kontrolowaniem wysyłki paczek do klientów. Wysyłka towaru z hurtowni wprost do klienta sprawdza się zarówno w e-sklepach poszerzających asortyment, jaki tych, które dopiero wkraczają na rynek e-commerce:

- dropshipping jako forma pracy zdalnej (z domu- model dropshippingu nie wymaga pracy w pełnym wymiarze godzin. Jest to bardzo dobry sposób na dodatkowy dochód dla osób pracujących na etacie, a także matek opiekującymi się w domu dziećmi. Dropshipping pozwala na wygodną pracę z każdego miejsca kuli ziemskiej bez konieczności inwestowania w ogromne ilości towaru oraz wiązania się umową na najem bądź kupno magazynu,

   - dropshipping jako idealny sposób do sprawdzenia, które towary się sprzedają – już kilkutygodniowa sprzedaż w modelu dropshippingowym pozwala wskazać towary, które dobrze sprzedają się w sklepie internetowym. Dzięki takiemu rozwiązaniu, w przyszłości, będziesz mógł zakupić większą ilość pożądanego asortymentu do swojego magazynu, a mniej popularne produkty nadal wysyłać do klientów prosto z hurtowni,

   - dropshipping jako forma poszerzenia asortymentu – skorzystaj z dropshippingu jeśli chcesz sprzedawać podstawowe urządzenia i chcesz umożliwić klientom zakup dodatkowych akcesoriów, których duża ilość nie pozwala na wygodne magazynowanie. Szeroki wybór asortymentu pozwoli zatrzymać konsumenta w Twoim sklepie internetowym, gdyż znajdzie w nim wszystko, czego potrzebuje.

Dropshipping umożliwia zarówno dorabianie na sklepie internetowym do etatu, jak i stworzenie nowego źródła stałego utrzymania.


  1. Chodak Grzegorz, Dropshipping – model logistyczny dla sklepu internetowego, w: Teoria i praktyka zarządzania rozwojem organizacji, red. Stefan Lachiewicz i Agnieszka Zakrzewska-Bielawska, Łódź: Wyd. Politechniki Łódzkiej, 2008. s. 248–255.