
CO TO JEST DROPSHIPPING?
Dropshipping – model logistyczny wykorzystywany w sprzedaży przez internet polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę. Rola sklepu internetowego w tym modelu logistycznym sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę towaru do klienta[1].
W dropshippingu pomija się zatem magazynowanie towarów u właściciela sklepu internetowego. Oferuje się bezpośrednią wysyłkę towaru z magazynu hurtowni do klienta indywidualnego, dzięki czemu nie ma konieczności wynajmu obszernych powierzchni magazynowych i inwestowania w produkty.
Dropshipping pozwala na rozpoczęcie detalicznej działalności handlowej bez konieczności inwestycji w towar. Dla istniejącego biznesu umożliwia to przede wszystkim zaoszczędzenie przestrzeni magazynowej i brak potrzeby wynajmu wielkiej hali oraz zatrudnienia dodatkowych pracowników, którzy będą zajmowali się pakowaniem i wysyłką towaru.
W modelu dropshipping to właściciel sklepu odpowiada za dopełnienie wszelkich formalności, bowiem towar kupowany jest właśnie od niego, a hurtownia jedynie prowadzi wysyłkę w jego imieniu. W rezultacie klient związany jest umową jedynie ze sklepem internetowym, zaś właściciel sklepu internetowego odpowiada za jego obsługę i ustala warunki współpracy z wybraną hurtownią.
ZASADY DZIAŁANIA DROPSHIPPINGU
Cechą charakterystyczną dropshippingu jest fakt, że nie trzeba posiadać fizycznych towarów, żeby je sprzedawać. Po złożeniu zamówienia, e-sklep przekazuje zlecenie dostawcy, a hurtownia wysyła do Klienta bezpośrednio produkt. Dzięki temu czas dostawy znacznie się skraca.
Jako właściciel sklepu internetowego nie musisz czekać na dostarczenie towaru i dopiero potem kierować go odbiorcy.
Dzięki takiemu rozwiązaniu eliminowane są koszty wynajęcia powierzchni magazynowej do składowania asortymentu, co przekłada się to na możliwość otworzenia firmy z niskim wkładem finansowym i niewielkie ryzyko wejścia na rynek. Przesyłanie zakupionego towaru bezpośrednio z hurtowni do klienta sprawia, że oszczędza się czas i pieniądze poświęcane na pakowanie produktów i ich wysyłanie. Zadaniem sklepu jest wyłącznie pozyskanie i obsługa Klienta, sprzedaż i obsługa posprzedażowa.
Opisując w kilku punktach zasady działania dropshipping’u, można to zrobić w następujący sposób:
- Klient składa zamówienie w sklepie
- Sprzedawca przyjmuje zamówienie od klienta, a hurtownia rezerwuje określoną liczbę produktów
- Sprzedawca przyjmuje płatność klienta
- Po otrzymaniu płatności, sprzedawca wysyła hurtowni należność za produkt pomniejszoną o wysokość marży
- Hurtownia wysyła towar do klienta
ZALETY I WADY DROPSHIPPINGU
ZALETY:
- Dropshipping pozwala otworzyć e-sklep z niskim wkładem początkowym. Niska bariera wejścia – nie trzeba dużego kapitału, by zacząć sprzedawać.
- Brak konieczności posiadania magazynu i własnego systemu logistycznego. Nie trzeba ponosić kosztów związanych z wynajmem własnego magazynu lub korzystaniem z systemu magazynowego.
- Brak ponoszenia wydatków związanych z początkowym zakupem asortymentu/ brak ryzyka że zakupione produkty się nie sprzedadzą i będą zalegać. Brak konieczności inwestowania góry pieniędzy w towar, w ciemno.
- Zmniejszanie ilości czasu i pracowników potrzebnych do obsługi każdego zamówienia. Teraz pakowanie przesyłki leży po stronie hurtowni dropshippingowej.
- Możliwość zaoferowania ogromnej gamy produktów. Oferowanie klientom szerokiego asortymentu, dzięki czemu trafiają do Ciebie klienci, których nie usatysfakcjonowała oferta konkurencyjnych firm.
- Wielu dostawców oferuje rabaty na swoje produkty, uzależnione od ilości zamówień czy długości współpracy. Warto zapytać swojego dostawcę czy przewiduje taką opcję.
WADY:
- Uzależnienie od dostawcy produktu – np. ilość zamówień spływających do Twojego partnera np. w okresie świątecznym może skutkować opóźnieniem wysyłki, na które nie będziesz miał wpływu.
- W związku z tym, że towar kupowany jest w hurtowni dopiero wtedy, gdy klient złoży na niego zamówienie, nie można liczyć na najniższe ceny tuż po rozpoczęciu współpracy. Rabaty pojawią się dopiero wtedy, kiedy liczba Twoich zamówień wzrośnie.
- Konieczność wysłania zamówienia w dwóch oddzielnych paczkach, w sytuacji jeśli korzystasz z kilku hurtowni dropshippingowych, a produkty wybrane przez klienta pochodzą z różnych magazynów.
- Dostarczenie dokumentu zakupu drogą mailową lub pocztą, ponieważ hurtownia nie zajmuje się pakowaniem paragonów do wysyłanych paczek.
- Brak firmowych opakowań i taśm z logo sklepu - trudność w zbudowaniu własnej marki.
- Duża konkurencja - im mniejsza bariera wejścia, tym większa konkurencja.
DLA KOGO JEST DROPSHIPPING
Dropshipping jest idealnym modelem logistycznym dla osób chcących prowadzić sklep internetowy z domu. Redukuje wszelkie obowiązki związane z najmem magazynu, sprowadzaniem do niego towaru oraz kontrolowaniem wysyłki paczek do klientów. Wysyłka towaru z hurtowni wprost do klienta sprawdza się zarówno w e-sklepach poszerzających asortyment, jaki tych, które dopiero wkraczają na rynek e-commerce:
- dropshipping jako forma pracy zdalnej (z domu- model dropshippingu nie wymaga pracy w pełnym wymiarze godzin. Jest to bardzo dobry sposób na dodatkowy dochód dla osób pracujących na etacie, a także matek opiekującymi się w domu dziećmi. Dropshipping pozwala na wygodną pracę z każdego miejsca kuli ziemskiej bez konieczności inwestowania w ogromne ilości towaru oraz wiązania się umową na najem bądź kupno magazynu,
- dropshipping jako idealny sposób do sprawdzenia, które towary się sprzedają – już kilkutygodniowa sprzedaż w modelu dropshippingowym pozwala wskazać towary, które dobrze sprzedają się w sklepie internetowym. Dzięki takiemu rozwiązaniu, w przyszłości, będziesz mógł zakupić większą ilość pożądanego asortymentu do swojego magazynu, a mniej popularne produkty nadal wysyłać do klientów prosto z hurtowni,
- dropshipping jako forma poszerzenia asortymentu – skorzystaj z dropshippingu jeśli chcesz sprzedawać podstawowe urządzenia i chcesz umożliwić klientom zakup dodatkowych akcesoriów, których duża ilość nie pozwala na wygodne magazynowanie. Szeroki wybór asortymentu pozwoli zatrzymać konsumenta w Twoim sklepie internetowym, gdyż znajdzie w nim wszystko, czego potrzebuje.
Dropshipping umożliwia zarówno dorabianie na sklepie internetowym do etatu, jak i stworzenie nowego źródła stałego utrzymania.
- Chodak Grzegorz, Dropshipping – model logistyczny dla sklepu internetowego, w: Teoria i praktyka zarządzania rozwojem organizacji, red. Stefan Lachiewicz i Agnieszka Zakrzewska-Bielawska, Łódź: Wyd. Politechniki Łódzkiej, 2008. s. 248–255.